Wzmacnianie odporności przez… dobre bakterie?

Trochę o tym jaki wpływ na Twoją odporność mają jelita

Dodano przez Koala Kombucha w dniu Marzec 29, 2020

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach jest dbanie o odporność naszego organizmu. Skąd się ona bierze? W jaki sposób możemy ją naturalnie wspomagać? Sprawdźmy.

Flora bkateryjna Flora bakteryjna pokrywa całe jelito tworząc dla niego barierę ochronną.

System odpornościowy

Do produkcji naszej kombuchy, używamy certyfikowanych eko surowców. Skład naszej kombuchy, to: woda, cukier, herbata, kultury bakterii (scoby), sfermentowana glukoza, wyciąg z liści stewii i naturalne aromaty owocowe. Nie ma tu jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego.

Bez cienia wątpliwości, możemy stwierdzić że system odpornościowy jest najważniejszym systemem naszego organizmu gdyż ma wpływ na każdy obszar naszego zdrowia.

Wśród czynników mających największy wpływ na nasz system immunologiczny wymienia się przede wszystkim rodzaj diety, aktywność fizyczną oraz sen.

Święta trójca

O ile dwa ostatnie czynniki są stosunkowo łatwe do rozszyfrowania - w końcu każdy czuje różnicę w samopoczuciu jeśli się nie wyśpi, i zdaje sobie sprawę z konieczności ruchu - o tyle, kwestia doboru odpowiedniej diety nie jest już tak oczywista.

Dlaczego? Rodzaj diety jest bardzo złożoną i zarazem indywidualną kwestią nadającą się na osobny artykuł. Jest jednak kilka wspólnych mianowników…

Przez żołądek do… zdrowia!

Mając na uwadze maksymalne wzmacnianie organizmu, warto upewnić się że dostarczamy mu to, czego potrzebuje. Poza odpowiednim nawodnieniem, przyjmowaniem białka, węglowodanów i tłuszczy naukowcy coraz częściej zwracają uwagę na konieczność dostarczenia probiotyków czyli dobrych bakterii.

O co chodzi z tymi bakteriami?

W każdym zakątku Twojego ciała - na zewnątrz i wewnątrz - występują bakterie i inne mikroby które mają mniejszą, lub większą rolę w funkcjonowaniu organizmu.

Część bakterii jest stałymi rezydentami ciała, część wpada jedynie w odwiedziny. Mogą Ci pomagać lub szkodzić - słowem mają na Ciebie gigantyczny wpływ.

Pomimo rozproszenia po całym organizmie, największa ilość bakterii znajduje się właśnie w jelitach (szczególnie jelicie grubym).

Po co mi te bakterie?

Bakterie jelitowe są dla nas szczególnie ważne, bo wytwarzają potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania substancje. Flora bakteryjna pokrywa całe jelito tworząc dla niego barierę ochronną.

Jak to działa? Mikroskopijni rezydenci mają stały kontakt z bazą układem odpornościowym. Dzięki temu w momencie w którym zjesz np. przeterminowany jogurt, bakterie informują o tym system odpornościowy a ten reaguje w odpowiedni sposób.

Skoro występują, to po co je dostarczać?

W Twoich jelitach prawdopodobnie mieszka obecnie ponad 100 000 000 000 000 000 000 bakterii. Dużo? Dużo! Ale czy wystarczy? Niekoniecznie…

Mieszkańcy krajów rozwiniętych i rozwijających się są szczególnie narażeni na zubożenie flory bakteryjnej jelit. Jest to spowodowane intensywnym trybem życia - nie mając czasu na przygotowanie posiłku, decydujemy się na przetworzone pokarmy które pochłaniamy w biegu. Przy każdej możliwej okazji, lekarze serwują nam antybiotyki abyśmy mogli jak najszybciej wrócić do pracy.

Rezultat? Jelita dorosłego Amerykanina są dziś skolonizowane przez średnio 1,2 tysiąca gatunków bakterii. Dla porównania, jeszcze kilkadziesiąt lat temu było to średnio 1,6 tysiąca gatunków. Różnicę widać gołym okiem.

Skąd je wziąć?

Kwestia nawyków żywieniowych jest jak wspomniałem dość złożona i indywidualna, niemniej jednak istnieją grupy produktów, które możemy przyjmować aby wzmacniać odporność niezależnie od diety.

Jednym z najbogatszych źródeł dobrych bakterii są kiszonki. Obecne w kulturze słowiańskiej, od setek lat wspierają nasz system odpornościowy i trawienny. Oczywiście, ciężko nam sobie wyobrazić codzienne wsuwanie talerza kapusty kiszonej, czy słoika ogórków dlatego proponuję alternatywne rozwiązanie - kombuchę.

Kombucha najlepszym przyjacielem jelit

W jednym z poprzednich artykułów opowiedzieliśmy już sobie na temat bakterii występujących w kombuchy i o tym w jaki sposób możemy rozpoznać napoje “kombuchopodobne” od tych godnych uwagi.

W związku z tym, w podsumowaniu chcę jedynie zwrócić uwagę na konieczność regularnego dostarczania bakterii probiotycznych dla naszego organizmu. Jak wspomniałem wcześniej, część bakterii które występują w naszym organizmie jest w stanie przetrwać jedynie przez krótki okres czasu. Wśród nich są właśnie bakterie probiotyczne które nie są w stanie na dłużej zaczepić się w naszych jelitach.

Badania udowodniły, że regularne spożywanie probiotyków zmniejsza ryzyko infekcji o 24%, więc pamiętaj o tym aby dostarczyć sobie codzienną dawkę bakterii np. poprzez regularne picie Koala Kombucha.