Na co zwracać uwagę podczas czytania etykiet kombuchy.

Co powinno a czego nie powinno być w kombuchy

Dodano przez Koala Kombucha w dniu Lipiec 13, 2020

Na co zwracać uwagę podczas czytania etykiet kombuchy.

Co najmniej część w Was (mam nadzieję że większość) z pewnością sprawdza informacje zawarte na etykiecie produktu przed dokonaniem zakupu. Podejmując decyzję o wyborze konkretnego producenta kombuchy, warto zwrócić uwagę na specyfikę tych produktów w odniesieniu do obowiązujących przepisów.
Każdy producent pakowanej żywności powinien dostarczyć nam następujące informacje:

  • Rzeczywista nazwa produktu
  • Termin przydatności do spożycia / data minimalnej trwałości
  • Masa produktu netto
  • Warunki przechowywania (jeśli występują)
  • Skład surowcowy
  • Lista alergenów
  • Pochodzenie
  • Wartość odżywcza
  • Dane producenta

Etykieta kombuchy Etykieta kombuchy

Kolejnośc składników na etykiecie

Warto pamiętać o tym, że przy produktach poddanych fermentacji jak kombucha, w składzie zamieszczone są informacje na temat bazowych wartości poszczególnych składników. Co to oznacza? Wyjaśnię na przykładzie. Butelka Koala Kombucha o smaku mango ma następujący skład: Woda, Cukier, Kultury Kombuchy, Zielona Herbata, Napar z Liści stewii, Erytrytol (wzmacniacz smaku), Naturalny Aromat z Mango. Jak zapewne wiecie, kolejność składników nie jest przypadkowa - zgodnie z prawem, na początku składu powinien występować składnik, którego jest najwięcej i w dalszej kolejności te mniej znaczące aż do najmniej licznego. Jeśli skład naszej kombuchy rozpisany zostałby na podstawie wartości końcowych (po fermentacji), a nie bazowych jak to ma miejsce, wyglądałby następująco: Woda, Kultury Kombuchy, Zielona Herbata, Cukier, Napar z Liści stewii, Erytrytol (wzmacniacz smaku), Naturalny Aromat z Mango.

Delikatna zmiana, aczkolwiek przemawiająca do wyobraźni… Właśnie dlatego, należy zwracać uwagę również na tabelę kaloryczną oraz przypisy. W naszej tabeli kalorycznej, znajdziecie informację o zawartości cukru <0.5g/100ml z przypisem informującym o możliwości zmiany zawartości cukru w związku z zachodzącą w butelce fermentacją. Efektem fermentacji jest oczywiście wytrącanie cukru, więc wartość 0,5g/100ml należy traktować jako szczytową dla końcowego produktu. Pozostając przy etykiecie Koali, chciałem poruszyć jeszcze kwestię erytrytolu, który wykorzystujemy do złagodzenia smaku kombuchy. Z etykiety dowiadujemy się że jest to składnik BIO, co samo w sobie dobrze rokuje skupmy się jednak na chwilę na samej substancji.

Erytrytol jest niczym innym jak przefermentowaną glukozą. Naturalnie występuje m.in. w winogronach, melonach, gruszkach, arbuzach czy grzybach. Cechuje się zerową kaloryznością i brakiem ograniczeń w kwestii dziennego spożycia. Dodatkowo, korzystnie wpływa na profil lipidowy krwi, działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo. Pobudza wydzielanie śliny, zwiększa wchłanianie wapnia w jelitach i jest naturalnym prebiotykiem. Podczas czytania etykiet, warto również zapoznać się z listą substancji oznaczonych jako sławne “E” - okazuje się, że symbol ten nadawany jest licznej grupie niekoniecznie niezdrowych dodatków do żywności. Przykładowo E300 to nic innego jak kwas askorbinowy (witamina C), E967 oznacza cukier brzozowy zwany ksylitolem - naturalny słodzik zalecany przez dietetyków. W przeciwieństwie do innych produktów, kombucha wzbogacana o prozdrowotne dodatki może budzić wątpliwość - napój sam w sobie powinien posiadać witaminy, kwasy i żywe kultury bakterii, więc wzbogacanie może mieć na celu odwrócenie naszej uwagi od tego, że napój nie ma nic wspólnego z kombuchą, lub jest pasteryzowany.

W przeciwieństwie do innych produktów, kombucha wzbogacana o prozdrowotne dodatki może budzić wątpliwość - napój sam w sobie powinien posiadać witaminy, kwasy i żywe kultury bakterii, więc wzbogacanie może mieć na celu odwrócenie naszej uwagi od tego, że napój nie ma nic wspólnego z kombuchą, lub jest pasteryzowany. Cukier niejedno ma imię - kombucha do rozpoczęcia fermentacji potrzebuje cukru, lecz może on występować pod różnymi postaciami np. miodu, soków, syropów itp. Jeśli chcesz być pewien, że spożywasz kombuchę pozbawioną lub z minimalną ilością cukru - zawsze sprawdzaj tabelę kaloryczną. W osobnym artykule zwracałem już uwagę na składniki, jakie występują w produktach “kombuchopodobnych” więc nie będziemy się tu na nich skupiać. Jeśli jesteście zainteresowani, zapraszam do lektury: Prawdziwa vs pseudo kombucha